Wyposażenie motocykla do różnego sposobu uprawiania turystyki.

Rozwój takich dziedzin jak metalurgia, elektronika, komunikacja, przemysł chemiczny, przemysł odzieżowy czy aerodynamika spowodowały powstanie setek firm akcesoryjnych oferujących gadżety do różnego typu motocykli. Coraz nowsze rozwiązania pomagają motocyklowemu turyście w codziennym użytkowaniu swojego pojazdu jak również podczas podróży na kraniec świata. Aby ułatwić klasyfikację grup produktów stanowiących nieseryjne wyposażenie akcesoryjne przeznaczone do ściśle określonych oczekiwań klientów, zostaną one zaprezentowane w podziale na produkty według ich zastosowania a nie według producentów.

      Kufry bagażowe. Są one podstawowym elementem wyposażenia motocykla używanego w turystyce. Jeżeli motocykl nie jest seryjnie wyposażony w te elementy, ich zakup stanowi pierwszy krok do modyfikacji motocykla w celu zwiększenia jego walorów podróżnych. Zazwyczaj montuje się dwa kufry po obu stronach motocykla na wysokości tylnej osi, oraz jeden kufer, tzw. centralny w miejscu bagażnika - za plecami pasażera. Fabrycznie kufry bagażowe oferują niemal wszyscy liczący się producenci motocykli. Jednak tylko kilka modeli jest w nie zaopatrzone w cenie katalogowej. Jako standard kufry bagażowe występują w Hondzie Gold Wing, Hondzie Deauville, Hondzie Pan European, Harleyu-Davidsonie Electra Glide, Yamasze FJR 1300, BMW R 1200 RT i K 1200 GT/LT, Triumphie Tigerze. Niektóre, jak np. w Hondzie Gold Wing są zamontowane na stałe a ich demontaż podczas wymiany tylnej opony zajmuje trochę czasu. Inne natomiast, jak te zastosowane w Yamasze FJR 1300 demontuje się jednym przekręceniem kluczyka. Kierowca dysponuje jednym kluczem do stacyjki i kufrów bagażowych. Motocykle sportowe często wyposaża się w sakwy boczne wykonane z miękkich materiałów wodoodpornych. Zaletą tego rozwiąznia jest ich mała objętość po wypakowaniu bagażu. Z kolei choppery i cruisery wyposaża się w tożsame elementy wykonane ze skóry pokrytej wodoodporną substancją. Do najbardziej liczących się producentów kufrów należą:

Touratech - niemiecki producent aluminiowych kufrów bagażowych, uchodzących za jedne najtrwalszych na świecie. Seria kufrów ZEGA pojawia się na motocyklach podróżujących po najdalszych zakątkach świata oraz podczas podróży dookoła globu. Są one wykonane z aluminium, co powoduje że są lekkie. Jednocześnie wspomniane kufry są bardzo trwałe. Podczas upadku lub wywrotki cały ciężar motocykla wspiera się na nich. Kufry są na tyle solidnie wykonane, że nie pękają nawet podczas wywrotek. Ich kształt powoduje, że po odpięciu mogą służyć za stolik lub siedzenie. Oczywiście wszystkie kufry są oferowane wraz z odpowiednimi stelażami. Można zamówić również elementy z bogatej listy wyposażenia dodatkowego, np. torby wyciągające powietrze (zmniejszające objętość bagażu) czy dodatkowe nosidła na kanistry czy pojemniki z wodą. Ponadto Touratech oferuje torby tekstylne i owalne - tzw. wałki. Strona producenta tych kufrów to: http://www.touratech.de/,

Hepco & Becker - kolejna niemiecka firma produkująca kufry bagażowe do motocykli. Ze względu na ich wysoką jakość i trwałość, są wysoko pozycjonowane przez klientów i użytkowników. Jedna z najbardziej znanych linii produktowej tej firmy, tj. GOBI zyskała sobie popularność z powodu wykorzystywania tych produktów w wymagających podróżach np. tych dookoła świata. Oprócz słynnej serii GOBI, Hepco & Becker produkuje również plastikowe kufry centralne, rozbudowane kufry do motocykli sportowych (odwrócona litera U), walizki do czterokołowców oraz w małej skali skórzane sakwy do motocykli typu chopper i cruiser. Dodatkowa produkcja Hepco & Becker prowadzona w małej skali obejmuje stelaże ochronne do motocykli, centralne podstawki, oraz bagażniki i oparcia do chopperów. Produkty wspomnianej firmy można często znaleźć w sieciach sprzedaży akcesoriów motocyklowych takich jak niemieckie Louis czy Polo. Strona internetowa firmy Hepco & Becker to: http://www.hepco-becker.de/,

Givi - włoski producent, dominujący w produkcji kufrów plastikowych. Oprócz samych kufrów Givi oferuje system rurowych stelaży dopasowujących się do każdego motocykla. Do wspomnianych stelaży mocuje się kufry, dzięki czemu zapięcia wszystkich modeli kufrów Givi mają standardowe wymiary. Givi oferuje również sakwy materiałowe i skórzane. Producent ten prowadzi bardzo ekspansywną politykę sprzedaży, dzięki czemu istnieje na wszystkich zamieszkałych kontynentach. Strona internetowa Givi to: http://www.givi.it/,

Bagster - francuski producent wykonujący przede wszystkim produkty do motocykli sportowych. W ofercie Bagstera można znaleźć lekkie sakwy boczne i torby montowane w miejscu przeznaczonym dla pasażera. Ponadto, firma produkuje materiałowe sakwy do czterokołowców. Strona internetowa Bagstera to: http://www.bagster.com/en/,

Oxford - firma powstała w angielskim mieście uniwersyteckim w 1973 r. Oxford jest liderem w produkcji wyposażenia motocykli turystycznych w Wielkiej Brytanii.[1] Oxford, podobnie jak Bagster, oferuje wyłącznie tekstylne sakwy boczne oraz torby centralne mocowane w miejscu dla pasażera. Strona internetowa firmy Oxford to: http://www.oxprod.com/,

Eclipse - pochodzący z Asheville amerykański producent wyposażenia do motocykli, w tym kufrów bagażowych. Wszystkie produkty tej firmy wykonane są z tkanin. Eclipse posiada w swoje ofercie również dużych rozmiarów stojące torby przeznaczone na bagażniki motocykli typu chopper i cruiser. Eclipse produkuje również w małej rozpiętości produktowej elektrycznie ogrzewaną odzież motocyklową. Strona internetowa firmy Eclipse to: http://www.eclipseluggage.com/,

Kuryakyn - amerykańska firma mająca siedzibę w Wisconsin, tj. blisko fabryki Harley - Davidson. Specjalizuje się w produkcji elementów chromowanych oraz oświetlenia do motocykli spod znaku HD. Jednak między produktami wykonywanymi z metalu, oferuje również kufry i plecaki przeznaczone do motocykli Harley - Davidson, Honda Gold Wing oraz niektórych cruiserów. Zaletą produktów firmy Kuryakin jest fakt, że wraz z zamówieniem oparcia pasażera lub bagażnika, można zamówić torbę, która idealnie pasuje do wspomnianego dodatkowego bagażnika, a pasy mocujące wykorzystują np. oparcie do zaczepienia torby. Strona internetowa firmy Kuryakyn to: http://www.kuryakyn.com/,

Kappa - jest marką należącą do włoskiego Givi, stworzoną do walki w segmencie tańszych kufrów bagażowych. Większość elementów mocowań jak również kształtów samych kufrów nie różni się od odpowiedników ze znaczkiem Givi. Wielu motocyklistów nie widzi potrzeby kupowania dwukrotnie droższych produktów Givi, podczas gdy można je bezproblemowo zastąpić elementami marki Kappa. Najlepszym dowodem wspólnego pochodzenia obu marek jest fakt, że bębny zamków obu firm mogą być zamieniane między sobą i można zamawiać kluczyki pod podany numer zamka obu firm w liczbie kombinacji od 000 do 999. Kappa nie nagłaśnia tak mocno jak Givi stosowania dodatkowych gadgetów takich jak dodatkowe światła stop ukryte w kufrze centralnym, oparcia dla pasażera czy bagażniki. Strona producenta: http://www.kappamoto.com/,

Krauser - to młoda niemiecka firma stawiająca na jakość swoich produktów. Powstała w 1997 roku nie posiada tak bogatej oferty jak np. jej włoscy konkurenci. Zdobywa jednak rynek poprzez dobrą relację między ceną a jakością wykonania. Podobnie jak konkurenci, Krauser oferuje dostosowanie uchwytów do niemal wszystkich popularnych motocykli japońskich, niemieckich, włoskich i brytyjskich. Strona producenta: http://www.krauser.de/,

Shad - wyjątkowa w tym gronie, bo hiszpańska firma specjalizująca się w produkcji plastikowych kufrów centralnych. Powstała w 1998 roku firma Shad zajmowała się od 1978 roku produkcją siedzeń do motocykli. Dzięki staranności wykonania produkty Shad oferowane są niemal na całym świecie. Produkowane w całości w Europie kufry powstają według standardów wytyczonych normą ISO 9002. Strona producenta: http://www.shad.es/.


      Torby na zbiornik paliwa, (ang. tankbag) służą do przewożenia przedmiotów ciężkich i podręcznych. Ze względu na swe umiejscowienie, torby bagażowe mocowane do zbiorników paliwa można wypełnić ciężkimi przedmiotami. Dzięki temu, rozkład mas w załadowanym motocyklu dociąża przednie koło, co poprawia prowadzenie. Zbyt duże obciążenie tylnych kufrów powoduje, że przednie koło słabiej przylega do jezdni a stan taki może być niebezpieczny podczas prowadzenia. Może doprowadzać do niezamierzonych unoszeń przedniego koła podczas wyprzedzania lub wprowadzać kierowcę w błąd podczas awaryjnego hamowania. Większość produkowanych obecnie tankbagów wyposażona jest w mapniki. Są to przeźroczyste kieszenie na wierzchu torby, służące do umieszczania w nich mapy. Ponadto motocykliści wożą w nich elementy które powinny się znajdować "pod ręką" takie jak dokumenty, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe, woda, chusteczki do przecierania wizjera, etc. Podstawy tankbagów zazwyczaj wyposażone są w elastyczne magnesy, które przytwierdzają pojemnik do metalowych zbiorników paliwa. W przypadku zbiorników plastikowych konieczne staje się zastosowanie pasków mocujących. Ponadto torby te posiadają duże uchwyty suwaków, aby można nimi łatwo manipulować w rękawicach. Znakomita większość opisywanych toreb posiada uchwyty do przenoszenia ich w rękach. Do najbardziej liczących się producentów toreb na zbiorniki paliwa należą:

Bagster - producent, którego nazwa jest niemal synonimem tankbagów. Firma w swych projektach i innowacyjnym wykonawstwie posunęła się tak daleko, że sama torba na bak jest tylko elementem wokół którego istnieje wiele innych produktów. Niemal do każdego modelu motocykla firma przygotowała skórzany pokrowiec na bak z otworem na wlew paliwa. W tych "kombinezonach" na zbiorniki znajdują się zatrzaskowe mocowania, które montaż i demontaż tankbagu sprowadzają do naciśnięcia czterech przycisków. Każdy pokrowiec jest zachowany w kolorystyce i wzorze oryginalnego malowania motocykla. Dzięki takiemu rozwiązaniu, torba nie przemieszcza się podczas jazdy a dodatkowo podkreśla ono walory estetyczne maszyny. Bagster produkuje nawet torby na bak służące do przewożenia małych zwierząt. Strona internetowa firmy: http://www.bagster.com/en/,

Oxford - ta angielska firma produkuje szeroką gamę toreb na zbiorniki paliwa, w szczególności do motocykli sportowych. Trzy linie produktowe, tj. Oxford Sports, Humpback oraz 1-st Time zapewniają bogatą kolorystykę oferty. Torbę można zamówić za pośrednictwem Internetu. Strona internetowa firmy Oxford to: http://www.oxprod.com/,

Eclipse USA - ten wymieniany już amerykański producent kufrów, produkuje również tankbagi. Większość z nich mocowana jest na zasadzie magnesu, choć można znaleźć również tradycyjne mocowane pasami. Strona internetowa firmy Eclipse to: http://www.eclipseluggage.com/,

Speed Pac - amerykański producent jednego rodzaju pojemników bagażowych stosowanych w superszybkich motocyklach. Pojemniki Speed Pac trudno nazwać torbą na zbiornik paliwa pomimo tego, że właśnie na zbiorniku są najczęściej montowane. Sztywne, aerodynamiczne pojemniki można także montować w miejscu pasażera a także nosić w formie plecaka. Strona internetowa firmy Speed Pac to: http://www.speed-pac.com/,

Touratech - niemiecki producent przodujący w produkcji niezniszczalnych kufrów dla długodystansowych podróżników (ZEGA) produkuje również torby na zbiornik paliwa. Wszystkie tankbagi firmy Touartech są wykonane z odpornego na zniszczenia materiału Cordura. Ponadto mapniki tych toreb na zbiorniki można wyposażyć w funkcje podświetlenia. Touratech produkuje również mapniki przystosowane do przewożenia nawigatorów GPS. Strona firmy Touratech to: http://www.touratech.de/.


      Owiewki i osłony. Jedynie motocykle z grupy "naked" nie posiadają jakichkolwiek owiewek. Dlatego też tego typu motocykle stanowią dużą grupę docelową dla producentów osłon i owiewek dopasowanych do preferencji użytkowych motocyklisty. Motocykle sportowe wyposażone są przede wszystkim w aerodynamiczne owiewki szczelnie skrywające wnętrze i elementy konstrukcyjne motocykla. Motocykle turystyczne wyposażane są z kolei w obszerne osłony i szyby przednie, które są w stanie złagodzić lub wręcz całkowicie wyeliminować nieprzyjemne skutki niepogody. Najnowsze konstrukcje w tym segmencie pozwalają przy utrzymaniu pewnych prędkości uniknąć kierowcy i pasażerowi przemoczenia i przemarznięcia nawet w ulewnym deszczu. Przykładem takich motocykli może być BMW serii RT. Skutery fabrycznie również są pozbawione osłon, niemniej jednak wiele z nich wyposaża się w te elementy po sprzedaży, korzystając z oferty firm akcesoryjnych. Do najbardziej liczących się należą:

MRA - niemiecka firma z siedzibą w Teningen-Nimburg. Specjalizuje się w produkcji szyb i owiewek do motocykli sportowych. Jedną z najbardziej podkreślanych zalet MRA jest produkcja owiewek w oryginalnych fabrycznych kształtach i barwieniach. Dzięki temu, pękniętą owiewkę można wymienić na nową zachowując znamiona jej oryginalności. Ponadto firma ta produkuje owiewki do motocykli turystycznych i sportowo turystycznych wyposażonych w ruchomy deflektor. Jest to ruchomy element dodatkowy zakładany na szybę, regulujący przepływ strumienia powietrza za szybą co w efekcie eliminuje powstające turbulencje. Oprócz tego, w MRA można zamówić owiewkę niemal do każdego produkowanego motocykla. MRA nie produkuje nic oprócz owiewek do motocykli. Strona internetowa MRA to: http://www.mra.de/,

Givi - ten włoski producent po zdobyciu pozycji na rynku kufrów plastikowych zajął się produkowaniem owiewek. Na rynku włoskim sprzedaje się corocznie setki tysięcy skuterów, toteż Givi posiada w swojej ofercie duże owiewki do skuterów. Są one na tyle wysokie, ze przysłaniają całego kierowcę. Tego typu szyba była obowiązkowym wyposażeniem Vesp i Lambrett używanych przez Modów w latach 60'. Ponadto Givi wykonuje kilkanaście wzorów owiewek do motocykli typu "naked" oraz kilka osłon dopasowanych do owiewek motocykli sportowych. Niektóre z nich posiadają możliwość wyboru zabarwienia materiału z którego są wykonywane. Strona internetowa Givi to: http://www.givi.it/,

MGG - dynamicznie rozwijająca się firma z Olsztyna. MGG produkuje szyby uniwersalne do motocykli typu "naked" oraz do chopperów i cruiserów. Jak podaje producent, szyby wykonywane są z tworzyw firm Rohm i Altuglass, dzięki czemu posiadają 10 letnią gwarancję odporności na warunki atmosferyczne. Istnieje możliwość wyboru koloru szyby. Oferta firmy MGG bardzo dobrze wypada na tle konkurencji ze względu na cenę. Większość szyb do motocykli typu "naked", mocowanych do lampy kosztuje około 130 PLN. Internetowa strona firm MGG to: http://www.mgg.com.pl/.


      GMOL - czyli metalowa osłona silnika. Nie istnieje w literaturze polskiej dowód, skąd w języku polskim wzięło się określenie gmol, określające zazwyczaj osłony rurowe zabezpieczające silnik przed uszkodzeniami w momencie wywrotki. Domniemuje się, że skrót ten oznaczał jeszcze w przedwojennej Polsce określenie "gięta metalowa osłona lędźwi". Niemniej jednak, w środowisku motocyklowym nazewnictwo to jest stosowane powszechnie. Terminologia angielska nazywa je po prostu ochroną silnika (ang. engine guard). Są to zazwyczaj konstrukcje rurowe przykręcane do ramy lub silnika. W czasie wywrotki pochłaniają energię upadku a w czasie szlifowania o asfalt ścierają się chroniąc silnik i jego wewnętrzne kanały olejowe. Z punktu widzenia turysty motocyklowego jest to bardzo ważny element wyposażenia. Ewentualna usterka silnika na skutek wycieku oleju, mająca miejsce się z dala od fachowych warsztatów może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowcy. Spora liczba gmoli powstaje w warsztatach rzemieślniczych czy zakładach kowalskich. Ich wykonanie nie wiąże się z zaawansowaną technologią a jedynie z właściwym doborem materiałów i ich ukształtowaniem. Do najbardziej znanych firm, produkujących wspomniane osłony na dużą skalę należą:

Givi - po raz kolejny wśród wymienianych firm akcesoryjnych występuje ten producent z Flero nieopodal Brescia. Gmole stanowią wąską ofertę tej firmy.Oferuje ona jedynie kilka modeli do motocykli sportowo turystycznych oraz chopper/criuser. Strona internetowa Givi to: http://www.givi.it/,

Five Stars - niemiecki producent specjalizujący się w solidnych rurowych stelażach pod kufry Givi. Oprócz wspomnianych stelaży, sporą część produkcji wypełniają opisywane tutaj gmole. Five Stars dostosowuje swoje stelaże do bardzo wielu modeli i roczników motocykli. Dzięki temu odpowiednie wymiary potencjalnych uchwytów i miejsc mocowań są Five Stars dobrze znane. Skutkuje to bogatą ofertą gmoli skierowaną do kierowców motocykli wielu marek i modeli rocznikowych. Five Stars sprzedaje swoje produkty głównie w Niemczech za pośrednictwem sieci takich jak Louis czy Polo. Strona producenta - nieznana.


      Siedzenia. Podczas długich dziennych przejazdów, wygoda podróżowania i możliwości określonych części organizmu kierowcy i pasażera zależą od kształtu i wykonania siedzenia. Zbyt twarde siedzenie powoduje ucisk i staje się bardzo niewygodne podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Zbyt miękkie nie pozwala na przejechanie większej ilości kilometrów w ciągu dnia zmuszając kierowcę i pasażera do coraz częstszych przerw. Podstawową cechą siedzenia w motocyklu jest jego nieprzemakalność. Ponadto siedzisko powinno być wykonane z materiału, który uniemożliwia kierowcy ślizganie się po nim, nawet podczas jazdy w deszczu. Ześlizgiwanie się pasażera, szczególnie podczas hamowania również jest niedopuszczalne. Dlatego też, siedziska motocykli turystycznych mają wbudowane wzniesienie pomiędzy pasażerem a kierowcą, minimalizujące efekt wpadania pasażera na kierowcę podczas silniejszych hamowań. Profil siedzenia powinien łagodnie łączyć się z linią baku a budowa jego stelażu powinna gwarantować szybką wymianę obicia w momencie jego zniszczenia. Do najbardziej znanych producentów nieseryjnych siedzeń motocyklowych należą:

Bagster - po raz kolejny pojawia się nazwa tego francuskiego producenta. Podobnie jak w przypadku tankbagów, Bagster podchodzi w równie profesjonalny sposób do produkowanych przez siebie siedzeń. Klient zamawiający siedzenie może sobie wybrać kolor poszczególnych elementów a nawet kolor nici jakimi obszyte zostanie siedzenie. Klient do wyboru ma 18 różnych kolorów skóry oraz imitacje karbonu. Dodatkową wygodą jest kosztowne lecz pozwalające znacznie wydłużyć dzienne przejazdy siedzenie żelowe. Producent ten oferuje siedzenia do około 90% oferowanych na rynku europejskim jednośladów. Strona internetowa firmy: http://www.bagster.com/en/,

Le Pera - pochodzący z Hollywood producent siedzeń motocyklowych. Działa od 1972 r. Oferta firmy Le Pera skierowana jest wyłącznie do posiadaczy motocykli spod znaku H-D. Wytwarzane siedzenia mogą być dowolnie zaprojektowane przez przyszłego właściciela i pokryte winylem, lub skórą. Jak na profesjonalną firmę przystało oferuje ona siedziska wypełnione specjalnym żelem łagodzącym niewygody długich podróży. Żel znajdujący się w części kierowcy kosztuje 77 USD. Oficjalna strona tej firmy to: http://www.lepera.com/.


      Zabezpieczenia antykradzieżowe. Pomimo faktu, iż zabezpieczenia tego typu nie stanowią specjalnego wyposażenia przypisanego tylko do motocykli turystycznych, tym niemniej podróże do nieznanych krajów i znamiona obcokrajowca, takie jak chociażby tablice rejestracyjne, stwarzają realne zagrożenie kradzieży pojazdu w podróży. Do najpopularniejszych form zabezpieczania motocykla przed kradzieżą są blokady koła. Pierwszy typ, zwany z j. angielskiego disc-lockiem zakładany jest na tarczę hamulcową przekładając bolec zabezpieczający przez otwory w tarczy. Można spotkać blokady tarcz hamulcowych wyposażone w małą syrenę alarmową.[2] Kolejne blokady to tzw. U-locki, czyli zamykane pręty wygięte w kształcie litery "U". Można je przełożyć przez szprychy koła lub wahacz i jednocześnie przez stojący na chodniku słupek lub łańcuch parawanu. Zabezpieczenia w postaci zamykanej obwodowo stalowej linki lub łańcucha osłoniętego miękkim materiałem można dowolnie formować i zaczepiać ze sobą kilka motocykli stojących na parkingu obok siebie. Kotwy[3] służą do stworzenia elementu wkręconego w twarde podłoże, do którego następnie mocowane są np. blokady linowe. Tego typu kotwice montuje się wewnątrz garaży, na chodnikach i innych miejscach stałego parkowania motocykla. Uzupełnieniem zabezpieczeń pasywnych są systemy alarmowe. Do największych producentów motocyklowych zabezpieczeń antykradzieżowych zalicza się:

Xena Inteligent Security - brytyjska firma powstała na początku lat 90'. Dzięki swojej blokadzie tarczy hamulcowej, wyposażonej w alarm uruchamiany wibracjami, szybko podbiła światowe rynki. Xena, bo tak również nazywa się flagowy produkt tej firmy, produkowana jest w wersji chromowanej kupowanej przez posiadaczy chopperów i cruiserów oraz w wersjach wielobarwnych wytwarzanych z myślą o użytkownikach maszyn sportowych. W pierwszych latach XXI wieku firma Xena Inteligent Security zaczęła produkować również kotwy z adapterem na blokadę z alarmem oraz zapięcia linowe i łańcuchowe. Strona internetowa firmy: http://www.xenasecurity.com/,

Oxford - ta angielska firma produkuje również zabezpieczenia antykradzieżowe. Blokada tarczy hamulcowej Omega, charakteryzuje się małym rozmiarem, dzięki czemu nie stanowi problemu w przewożeniu jej na motocyklu. Kłódka Boss, firmy Oxford działa podobnie jak Xena, tj. posiada alarm wstrząsowy. Dzięki kształtowi kłódki, można ją zapiąć zarówno na tarczę hamulcową jak również na inne elementy ruchome motocykla, np. łańcuch. Miniaturowe blokady tarcz Quarto pozwalają na ich używanie w motocyklach sportowych, gdzie perforacje tarcz hamulcowych są niewielkie. Ponadto Oxford produkuje również zabezpieczenia linowe, łańcuchowe i kotwy podłogowe. Strona internetowa firmy Oxford to: http://www.oxprod.com/,

OnGuard Locks USA - ta amerykańska firma powstała stosunkowo niedawno, z powodu (jak sama przyznaje) stagnacji na rynku zabezpieczeń antykradzieżowych. Firma On Guard Lock może pochwalić się wieloma certyfikatami zgodności z najwyższymi normami na rynku zabezpieczeń antykradzieżowych. Co bywa rzadkością na tym rynku, firma udziela dożywotniej gwarancji na swoje produkty, nie można dorobić do nich kluczy a nawet zwraca wartość pojazdu, który zostałby skradziony pomimo zabezpieczenia produktami OnGuard Locks.[4] Firma produkuje U-locki, disc locki oraz szeroką gamę zapięć łańcuchowych i linowych. Strona internetowa firmy OnGuard Locks to: http://www.onguardlock.com/,

Abus - niemiecka firma, która zaczęła w 1924 r. od produkcji kłódek. Nazwa firmy pochodzi od pierwszych liter założonej we wspomnianym 1924 r. August Bremicker und Sohne KG. W ciągu 80 lat istnienia, Abus zaistniał na międzynarodowym rynku i jego produkty są dostępne na każdym zamieszkanym kontynencie. Abus posiada centrum badań i rozwoju w Rehe znajdującym się w landzie Westerwald, gdzie powstają innowacyjne pomysły mające jak najbardziej zaszkodzić zamiarom złodziei i włamywaczy. Dla motocyklistów Abus produkuje U-locki, zabezpieczenia linowe oraz kotwy ścienne i podłogowe. Jeden z oryginalnych pomysłów firmy Abus to Granit Victory 39 XXL, który umożliwia zablokowanie jednocześnie dwóch tarcz hamulcowych i przedniego koła. Strona firmy Abus, to: http://www.abus.de/us/main.asp/,

Grip Lock - firma pochodząca z Auckland w Nowej Zelandii. Specjalizuje się w produkcji jednego rodzaju zabezpieczeń, tj. blokady dźwigni sprzęgła lub przedniego hamulca. Zakładana na rączkę gazu blokuje jednocześnie dźwignię znajdującą się przed nią. Blokada jest samozatrzaskowa i widoczna dla kierowcy. W przypadku blokad tarcz hamulcowych bywają bowiem przypadki, że kierujący zapomina o tym, że założył blokadę i rusza motocyklem prowadząc do uszkodzenia tarczy hamulcowej lub goleni przedniego widelca. Strona internetowa firmy Grip Lock to: http://www.grip-lock.com/,

Bike Brace - amerykańska firma specjalizująca się w produkcji kotew ściennych i podłogowych. Produkty firmy Bike Brace pozwalają na przełożenie rurowej blokady przez koło motocykla, co uniemożliwia jego uniesienie czyli kradzież poprzez przeniesienie zablokowanego motocykla np. do ciężarówki. Strona firmy Bike Brace to: http://www.bikebrace.com/,

Kryptonie - twórcą firmy jest Michael Zane, który w latach 70' zaczął projektować i produkować U-locki. W 2000 r. firma Kryptonie osiągnęła poziom sprzedaży na poziomie 27 milionów USD. Jej siedziba znajduje się w Canton w USA. Kryptonie oferuje pełną gamę produktów zabezpieczających jednoślad przed kradzieżą. Składa się ona z U-locków, disc-locków, zabezpieczeń łańcuchowych i linowych oraz kotew. Internetowy adres firmy Kryptonie to: http://www.kryptonitelock.com/,

Master Lock - kolejna amerykańska firma produkująca zabezpieczenia antykradzieżowe domowego użytku, w tym motocyklowe. Firma powstała w 1919 r. z inicjatywy Harry'ego Soref. Jego pomysł na budowę kadłuba kłódki został rozpowszechniony na całym świecie. Harry Soref zbudował bowiem kłódkę, której kadłub składał się z dużej liczby płaskich płytek połączonych na stałe ze sobą. Była to pierwsza kłódka, którą nie można było zniszczyć uderzeniami młotka. Produkty Master Lock skierowane są przede wszystkim do posiadaczy rowerów, jednak niektóre zabezpieczenia z powodzeniem można stosować do motocykli. Strona internetowa firmy Master Lock to: http://www.masterlock.com/,

Trimax - jeszcze jedna amerykańska firma produkująca zabezpieczenia antykradzieżowe, tym razem z Kolorado. Trimax oferuje standardowe zabezpieczenia, czyli U-locki, blokady tarcz hamulcowych, liny stalowe, łańcuchy, etc. Ciekawym pomysłem jest VMAX 10. Jest to zabezpieczenie w postaci linki stalowej wyposażone w przelotkę, co umożliwia zapięcie za pomocą jednej linki dwóch niezależnych elementów, np.. obu kół lub koła i wahacza. Strona internetowa firmy Trimax to: http://www.trimaxlocks.com/,

Lojack - to sposób na odzyskanie skradzionego motocykla, a nie jego zabezpieczenie. Niemniej jednak tego typu systemy zalicza się do grupy produktów antykradzieżowych. System polega na umieszczeniu małego nadajnika, który w przypadku kradzieży auta wysyła do satelity sygnał, który umożliwia jego lokalizację. Producent chwali się, iż dzięki temu systemowi odzyskano pojazdy na łączną kwotę 3 miliardów USD[5]. Strona producenta systemu Lo Jack to: http://www.lojack.com/. Polska wersja strony to: http://www.lojack.pl/.

      Termometry, zegary, kompasy i urządzenia GPS. Choć są to bardzo małe i często niewidoczne elementy wyposażenia jednośladu, w zależności od sposobu uprawiania turystyki motocyklowej mogą znacznie ułatwić podróżowanie. Zegary najczęściej przydają się w ruchu miejskim, są nieodzownym gadżetem używanym przez kurierów motocyklowych. Jednak nie tylko. Podróżując np. po krajach gdzie często korzysta się z promów podczas jednego dnia, zegary mogą się przydać również poza miastem. Jeżeli dodać do tego fakt, że prom może odpływać dwa lub trzy razy dziennie, dotarcie do przystani w odpowiednim czasie wpływa na dalsze godziny lub dni trwającej właśnie wyprawy. Zegar zamontowany w miejscu, które jest zawsze widoczne ułatwia planowanie podróży. Firmy akcesoryjne zazwyczaj przedstawiają swoje zegary przeznaczone do zamontowania na kierownicy lub w kokpicie owiewki. Kompasy to element wyposażenia turystów motocyklowych podróżujących po bezdrożach i lasach. Podczas długich podróży na wschód Europy czy do Azji kompas może na bieżąco informować kierowcę o właściwym kierunku, obranym przez niego w danej chwili. Nawet krótka przejażdżka po lesie może spowodować zgubienie się. Motocykl terenowy wyposażony w kompas daje swojemu kierowcy więcej swobody w zapuszczaniu się w niezurbanizowane tereny. Termometr bywa elementem zniechęcającym do jazdy. Nawet jeśli kierowca i pasażer dobrze znoszą niskie temperatury na motocyklu, sama świadomość że temperatura otaczającego powietrza spada do wartości oscylujących wokół zera Celsjusza może być czynnikiem deprymującym. Z drugiej strony wiadomość o spadającej temperaturze bywa ważna dla kierowcy ze względu na zamianę warunków przyczepności jezdni. W motocyklach stosuje się nie tylko termometry mierzące temperaturę otaczającego powietrza. Termometry stosuje się także do badania ciepłoty oleju silnikowego czy płynu chłodzącego. Systemy nawigacji GPS zastępują ostatnimi czasy zegary, kompasy i termometry w postaci jednego urządzenia. Satelitarne centrum nawigacji, schowane w małym pudełku przyczepionym do kierownicy pomoże bezpiecznie i szybko przemieścić się motocyklowemu turyście przez zatłoczone miasta czy pustynne wydmy.

Formotion - wywodzący się z Sausalito w Kalifornii producent zegarów, prędkościomierzy, zaczepów do telefonów komórkowych i termometrów motocyklowych. Posiada on bogatą ofertę okrągłych wskaźników w wielu rozmiarach i kolorach. Do produkcji wskaźników używa mechanizmów pochodzących od firmy Citizen. Wiele z prędkościomierzy czy zegarów ma opcję podświetlania. Niektóre elementy wykorzystują do swojego zamocowania naturalne miejsca motocykla jak główki śrub mocujących półkę kierownicy. Inne z kolei są wytwarzane pod konkretny model motocykla wraz z pasującymi do niego wymiarami. Kompasy firmy Formotion są bardzo starannie wykonane i posiadają kształt półkuli. Internetowa strona firmy Formotion to: http://www.formotionproducts.com/.

Garmin - jeden z najstarszych i największych dostawców systemu nawigacji satelitarnej GPS. Amerykańska firma powstała w 1989 roku, jako pierwsza na świecie wspierała akcje wojskowe w swoje urządzenia i technologię. Miało to miejsce podczas wojny w Iraku. W motocyklowym światku Garmin udziela się bardzo widocznie. Produkuje bowiem linie produktów wraz ze specjalnymi uchwytami zaprojektowane z myślą o motocyklistach. Garmin posiada również umowy współpracy z niektórymi producentami motocykli, przy których jako opcję można zamówić fabrycznie zestaw nawigacji satelitarnej. Strona producenta: http://www.garmin.com/,

Laipac Tech - amerykański dostawca usług przesyłania, obioru i gromadzenia danych za pośrednictwem dróg telekomunikacyjnych. Laipac Tech oferuje również rozwiązania telemetryczne, tj. pomiarów dokonywanych za pomocą satelitów i innych urządzeń korzystających z systemów GPS. W dziedzinie pojazdów drogowych wspomniana firma z sukcesem stosuje systemy namierzania i zapobiegania kradzieży pojazdów z wykorzystaniem technologii GPS. Montując niewielkie urządzenie w motocyklu, jego właściciel może śledzić jego przemieszczanie się a nawet sterować nim w niewielki sposób na odległość, np. zgasić pracujący silnik Strona producenta: http://www.laipac.com/.


      Gogle i okulary. Kierowca motocykla, w przeciwieństwie do kierowcy samochodu narażony jest na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych. Ponadto operowanie Słońca podczas jazdy bardziej obciąża motocyklistę niż kierowcę samochodu. Dlatego też motocykliści używają podczas podróżowania na swoich jednośladach ochronnych wizjerów, zapewniających jednocześnie komfort wyraźnego widzenia. Większość rozwiązań polepszających widzenie zawartych jest w wizjerach kasków motocyklowych. Współczesne szyby kasków muszą przejść testy na rozbicie i na deformowania światła. Ponadto są pokryte warstwą zabezpieczającą przed rysowaniem, dzięki czemu nawet po kilku latach użytkowania, refleksy świetlne rozmazujące widok przed motocyklem są w miarę małe. Jednak nie wszyscy motocykliści stosują kaski ze zintegrowanymi wizjerami. Szczególnie ze względu na panującą modę i stereotypy, jeźdźcy motocykli typu chopper i cruiser noszą płytkie kaski, co wiąże się ze stosowaniem okularów podczas podróżowania. Poruszanie się bez okularów jest już niemal niemożliwe. Prędkości które rozwijają nawet najwolniejsze jednoślady mogą doprowadzić do "zderzenia" z owadem, co przy wspomnianych prędkościach może skończyć się przynajmniej wizytą u okulisty. Ponadto specjalne okulary wykorzystują kierowcy motocykli żużlowych, terenowych i crossowych. Najważniejsze na rynku firmy produkujące gogle i okulary motocyklowe to:

Wiley X - amerykański producent okularów, który powstał aby sprostać rosnącym wymaganiom amerykańskiej armii. W 1990 r. firma zaczęła kierować swoje produkty na rynek cywilny. Dzięki doświadczeniu i wysokiej jakości wypracowanej podczas współpracy z armią amerykańską, produkty Wiley X są cenione i znane na całym świecie. Niemal wszystkie modele przeznaczone dla motocyklistów wyposażone są w szkła odporne na zarysowania i polaryzujące światło słoneczne. Większość modeli można także wykonać w postaci szkieł korekcyjnych. Strona internetowa firmy Wiley X to: http://www.wileyx.com/,

Lockitt - jest to firma specjalizująca się w internetowym pośrednictwie w handlu akcesoriami motocyklowymi. Zapewne duży obrót firmy spowodował, że powstały marki produkowane przez lub na wyłączność dla Lockit. Wśród okularów motocyklowych, takie marki to Garny i Elite. Zapewne obie marki korzystają z usług innych producentów - podwykonawców, dlatego ich oferta nie odbiega od rynkowych standardów. Posiadają szkła fotochromatyczne, ochronne z gąbką, gogle, wymienne szkła, etc. Strona firmy Lockitt to: http://lockitt.com/,

Curv Z - to marka, która występuje na rynku zamiast nazwy producenta, tj. Lane Sunglasses Inc pochodzącej z USA. Firma posiada bardzo duży wybór okularów przeciwsłonecznych i poprawiających widzenie w trudnych warunkach, z czego większość oferty skierowana jest do motocyklistów. Producent podaje, że najważniejszym elementem jego kolekcji jest wygoda i komfort użytkowania. Okulary są jednocześnie bardzo nowoczesne. Dla przykładu model Curv 02-06 zmienia zaciemnienie szkieł w zależności od natężenia światła. Oprócz klasycznych okularów, można nabyć wersje z gąbką zapobiegającą dostawaniu się pyłu do oczu, gogle a także okulary o wymiennych szkłach. Wszystkie modele są dostępne w wersjach korekcyjnych. Strona producenta: http://www.lanesunglasses.com/,

Bertoni - włoski projektant okularów motocyklowych, uchodzący za jednego z najśmielszych w dziedzinie projektowania i zastosowania nowoczesnych materiałów do budowy swoich okularów. Własne produkty prezentuje na największych targach motocyklowych świata, a podczas wystawy w Mediolanie w 2005 roku zdobył szczególne uznanie za serię wykonaną z aluminium i tytanu.[6] Bertoni produkuje również okulary ze szkłami polaryzacyjnymi, oraz ze szkłami z filtrami UVA i UVB. Wszystkie produkty firmy Bertoni posiadają certyfikaty zgodności z normami EC. Strona firmy Bertoni: http://www.bertonieyewear.it/.


      Zbiorniki paliwa. Wielkość zbiornika paliwa determinuje zasięg motocykla podczas podróży. Podróże motocyklowe odbywające się w krajach wysoko rozwiniętych prowadzone są w ciągłym sąsiedztwie stacji paliw. Z kolei te prowadzące przez Azję, Afrykę czy chociażby na terytorium Islandii narażone są na nieprzewidziane postoje z powodu braku paliwa. Motocyklowe firmy akcesoryjne dostrzegły zapotrzebowanie płynące z oczekiwań turystów motocyklowych i w swoich ofertach umieściły powiększone zbiorniki paliwa. Stało się tak, gdyż wielu podróżników motocyklowych mocuje do swoich jednośladów kanistry w których wożą dodatkowe litry benzyny. Należy dodać, że niektóre typy motocykli, a zwłaszcza motocykle enduro są seryjnie wyposażane w zbiorniki o dużych pojemnościach, tj. 20 - 25 litrów. Wśród najważniejszych producentów powiększonych zbiorników paliwa można znaleźć firmę:

Touratech - po raz kolejny pojawia się ten niemiecki producent specjalizujący się w zaspakajaniu potrzeb globtroterów. Touratech ma w swojej ofercie tylko jeden zbiornik paliwa przeznaczony do motocykli BMW. Ten poliamidowy produkt waży jedynie 8,5 kg i można do niego zatankować 41 litrów paliwa. Niestety komfort dalekiego zasięgu w wydaniu Touratech jest okupiony ceną 1.000 EUR. Strona firmy Touratech to: http://www.touratech.de/.


      Odzież motocyklowa to niewątpliwie jeden z zasadniczych elementów wyposażenia motocyklowego turysty. Nowoczesne kombinezony zapewniają jeźdźcy ochronę w razie upadku jednocześnie gwarantując komfort termiczny w zimne i gorące dni. Postęp w dziedzinie mikrowłókien spowodował, że odzież motocyklowa zaczęła dzielić się na dwa rodzaje. Pierwszy, tradycyjny wariant motocyklowego stroju stanowi ubiór wykonany ze skóry. Drugi, zdobywający coraz większą popularność kierunek to odzież tekstylna wyposażona w najnowocześniejsze membrany, certyfikowane ochraniacze i systemy wentylacji. Ceny odzieży motocyklowej różnią się drastycznie między sobą. Dla przykładu nabycie kurtki tekstylnej może wiązać się z wydatkiem 300 PLN ale można również kupić model za 3500 PLN. Najlepszym sposobem zapewnienia popularności producentom odzieży motocyklowej są wyścigi Grand Prix i mistrzostwa świata, gdzie występują oni w charakterze sponsorów wybranych zawodników.

Dainese ­ jeden z najbardziej znanych włoskich producentów odzieży motocyklowej. Dainese jest także producentem ubiorów markowanych logo Ducati. Pewność i dominacja rynkowa tej firmy jest tak duża, że nie negocjuje ona warunków handlowych ze swoimi partnerami handlowymi. Każdy z odbiorców hurtowych i przedstawicieli krajowych zmuszony jest zamawiać całą kolekcję z rocznym wyprzedzeniem. W związku tym Dainese nie ponosi żadnych kosztów magazynowych ale klienci finalni mają ograniczoną możliwość zamówienia sobie np. kombinezonu "na wymiar".[7] Dainese jest jednocześnie sponsorem aktualnych mistrzów świata oraz zwycięzców wyścigów rangi Grand Prix. Strona producenta: http://www.dainese.com/,

Spyke - kolejny włoski producent, będący jednocześnie jednym z największych i najbardziej znanych producentów bardzo wysokiej jakości odzieży skórzanej i tekstylnej. W ofercie tego producenta można znaleźć produkty dla posiadaczy skuterów, motocykli enduro, turystycznych i sportowych. Podobnie jak Dainese, Spyke bardzo aktywnie udziela się w sponsoringu najlepszych światowych zawodników wielu dyscyplin motocyklowych. Strona producenta: http://www.spyke.it/,

Rukka - fiński producent odzieży skierowanej głównie do osób uprawiających aktywny wypoczynek oraz sporty ekstremalne. Obok odzieży dla golfistów, narciarzy czy turystów pieszych znajduje się duży dział odzieży dla motocyklistów. Produkty Rukka należą do najbardziej zaawansowanych technologicznie co jednocześnie powoduje, ze skutecznie chronią przed zimnem i deszczem. Oprócz samych zalet, ubiory firmy Rukka posiadają jedną wadę - są jednymi z najdroższych produktów tego typu sprzedawanych w otwartej ofercie. Strona producenta to http://www.rukka.com/,

PSI - czeski producent skórzanej odzieży motocyklowej a w szczególności kombinezonów. Od 1990 roku, założyciel i właściciel firmy PSI, Vaclav Hubik wraz ze swoją małżonką oferują motocyklistom z całego świata bardzo dobrej jakości kombinezony szyte na miarę w rozsądnych cenach. Powoli choć skutecznie zdobywają coraz szerszą rzeszę klientów, dzięki czemu po 15 latach na rynku są już obecni w wyścigach motocyklowych najwyższej rangi. Po produkty firmy PSI sięgają w większości początkujący zawodnicy nie posiadający bogatych sponsorów. Strona producenta: http://www.psihubik.cz/,

Modeka - niemiecka firma założona w 1946 roku należąca do koncernu Beckumer Leder-Bekleidungswerk GmbH. Początkowo produkowała kurtki skórzane dla policji i motocyklistów, poszerzając stopniowo zakres produkcji i sieć sprzedaży równolegle z rozwijającym się rynkiem motocyklowym. Obecnie towar Modeki dostarczany jest do ok. 500 sprzedawców przede wszystkim w Niemczech i Austrii, ale również w krajach Beneluxu, Portugalii, Grecji, Norwegii i Polsce. Modeka postrzegana jest jako producent niedrogich acz funkcjonalnych ubiorów tekstylnych. Często korzystają z nich turyści motocyklowi ceniący komfort cieplny podczas podróży w chłodniejsze rejony ziemskiego globu. Strona polskiego importera: http://www.modeka.pl/.


Podsumowując niniejszy rozdział trudno oprzeć się wrażeniu, że rynek motocyklowy to nie tylko handel silnikowymi pojazdami jednośladowymi. Przedstawiony powyżej wycinek rynku akcesoriów motocyklowych wyraźnie wskazuje na potencjał obrotów handlowych, które są generowane przez motocyklistów posiadających już motocykle. Tę okazję rynkową i możliwości osiągnięcia wysokich poziomów sprzedaży detalicznej dostrzegli najwcześniej Niemcy. Właśnie w Niemczech działają sieci sklepów z akcesoriami do motocykli, które również dostarczają swoim klientom towary na zamówienie telefoniczne lub internetowe. Do największych z nich należą Louis, Polo, Hein Gericke czy Gotz. Podobnie jak supermarkety spożywcze dyktują one ceny wyposażenia na rynku a współpraca z nimi często decyduje o sukcesie rynkowym podwykonawcy elementów wyposażenia dodatkowego motocykla. Wspomniane sieci, podobnie do supermarketów, powodują niechęć współpracy firm uważających się za niezależne rynkowo. Do takich firm należy m.in. włoska Dainese, która sprzedaje swoje ubiory jedynie w wybranych punktach partnerskich i sklepach firmowych. Oprócz wspomnianej w niniejszym rozdziale partii elementów stanowiących niestandardowe wyposażenie motocykla, istnieje jeszcze spora grupa produktów generujących przychody dla ich twórców jak również pośredników handlowych. Należą do nich przede wszystkim: kaski, opony, oleje, amortyzatory, pokrowce, podgrzewane manetki i wiele innych.


 

Główna        Góra


[1]  http://www.intermotors.pl/offer/index.php?offer=Oxford – strona oficjalnego przedstawiciela firmy Oxford na Polskę, tj. Inter Motors.
[2]  http://www.xenasecurity.com - strona firmy Lockitt, producenta blokady tarczy Xena wyposażonej w alarm pobudzany ruchem.
[3]  Element mocowany do płaskiej powierzchni, stosuje się również pojęcie ankier.
[4]  http://www.onguardlock.com/features.html
[5]  http://www.lojack.com/what/index.cfm
[6]  Widziały gały, Świat Motocykli 2/2006, s. 6.
[7]  Wywiad z pracownikiem Ducati – Marcello de Stasio.