Przygotowanie do dalekiej podróży
Jak wskazują badania[1]
uprawianie turystyki motocyklowej wiąże się z przebywaniem różnych odległości.
Turyści poruszający się na jednośladach odbywają jednodniowe wypady za miasto,
weekendowe podróże po bliższej okolicy a czasami nawet okrążają na motocyklu
kulę ziemską. W zależności od dystansu jaki ma zostać pokonany oraz od warunków
w jakich przyjdzie się motocyklistom zmagać z drogą, uzależniony jest wybór
motocykla a później elementów jego dodatkowego wyposażenia. Większość turystów
motocyklowych pochodzi z krajów rozwiniętych. Wiąże się to z prostą kalkulacją
kosztów i rodzeniem się nowych potrzeb wraz ze wzrostem zamożności
społeczeństwa. Decydując się na jedno lub kilkudniowe podróże w siodle motocykla
osoby te zazwyczaj poruszają się po jezdniach o dobrej nawierzchni oraz ze
świadomością sąsiedztwa specjalistycznych warsztatów. Do tego typu uprawiania
turystyki nie trzeba specjalnego sprzętu. Motocykle używane nawet na co dzień do
poruszania się po mieście mogą w zupełności wystarczyć. Choppery czy motocykle
typu naked wyposażone w kufry bagażowe, nawet bez specjalnego przygotowania
sprawdzają się w roli krótkodystansowych pojazdów turystycznych. Zaawansowanie
przygotowań i odpowiedniego doboru sprzętu rośnie wraz ze zwiększającym się
dystansem planowanym do przejechania. Zwłaszcza ten pierwszy element okazuje się
bardzo ważny przy planowaniu dalekiej podróży na motocyklu. Sprzeczne z
definicji dwa elementy, które każdy motocyklista musi pogodzić, tj. możliwości
ładunkowe motocykla oraz wielkość potrzebnego bagażu powinny być dokładnie
przemyślane przed wcieleniem planów do realizacji. Wspomniane przygotowanie to
nie tylko bagaż ale także wiedza na temat celu wyprawy. Studiowanie literatury i
przewodników przybliżają turyście (także motocyklowemu) rzeczywistość, która
czeka u celu podróży i w drodze do niego. Wielu doświadczonych podróżników
poleca osobisty kontakt z innymi motocyklistami, którzy w niezbyt odległym
czasie przebywali w miejscach dokąd planuje się udać przedmiotowa wyprawa.
Częstokroć tylko takie opinie dostarczą praktycznych informacji, których próżno
szukać w przewodnikach. Pozytywnym aspektem rozwoju komunikacji internetowej są
fora, gdzie można uzyskać wiele cennych wskazówek bez konieczności
bezpośredniego kontaktu z osobą, która wróciła z docelowego kraju. Podróżnicy
udający się do krajów tzw. „egzotycznych” zazwyczaj sięgają po informacje w
ambasadach lub konsulatach tych państw. Można w nich znaleźć informacje na temat
przepisów wizowych a także na temat cen. Najważniejsze są ceny paliwa, żywności
i noclegów. Niemniej przydatne mogą okazać się podpowiedzi co do relacji
lokalnej waluty do popularnych walut światowych. Udając się na przykład na
terytorium byłego ZSRR lepiej zabrać ze sobą amerykańskie dolary niż brytyjskie
funty czy euro[2].
Podróże motocyklem cechuje jedyna w swoim rodzaju, specyficzna zależność od
współuczestników wycieczki. Awaria lub inne unieruchomienie motocykla eliminuje
podróżnika z kontynuowania wyprawy na krótszy lub dłuższy czas. Pomimo tego, iż
holowanie motocykla przez motocykl jest dopuszczalne to jednak niewygodne i
rzadko spotykane. Dlatego też, dobór uczestników wyprawy jest jednym z
kluczowych elementów przygotowania przed podróżą. Właśnie dlatego podróżnicy
motocyklowi skupiają się w klubach aby wzajemnie się poznać i razem ruszać w
nieznane w gronie zaufanych osób na których można polegać. Podczas jazdy w
pojedynkę, jakakolwiek awaria nie powoduje przymusowego postoju innych
uczestników, ale w zależności od okoliczności bywa niebezpieczna.
Niedopuszczalnym jest, aby przed dalekimi wyprawami grupa podróżników umawiała
się za pośrednictwem Internetu, bez sprawdzenia się na krótkiej trasie.
Pierwszym z czynników, które może spowodować niesnaski w tak powstałej grupie
jest tzw. średnia prędkość dzienna, czyli różne upodobania motocyklistów do
prędkości z jaką pokonują drogę podczas wyprawy[3].
Jedni wolą szybko przemieszczać się pomiędzy atrakcjami aby tam spędzać jak
najwięcej czasu, inni z kolei preferują spokojną relaksacyjną jazdę podziwiając
głównie otaczającą ich przyrodę. Nie bez znaczenia pozostaje typ i wielkość
motocykli zebranych w grupie podróżników. Zestawienie trzech różnych
konstrukcyjnie i osiągających całkowicie różne prędkości pojazdów również
powinno być dokładnie przemyślane. Użytkownicy motocykli typu enduro będą
nakłaniać innych do częstego zbaczania z dróg utwardzonych podczas gdy fani
motocykli sportowych zaproponują pokonanie 1000 km dziennie wyłącznie po
autostradach. Zamożność uczestników motocyklowej wyprawy turystycznej często
decyduje o wyborze miejsc noclegowych. Ci z pełnym portfelem wolą podróżować bez
bagażu a za najważniejszy element do przewożenia uważają kartę kredytową. Inni,
mniej zamożni zmuszeni bywają do wożenia za sobą ekwipunku noclegowego oraz
żywności, hołdując zasadzie „lepiej nosić niż się prosić”. Te kilka banalnych
przykładów po raz kolejny podkreślają jak ważnym elementem jest dokładny plan
wyprawy. Wspomniany plan powoduje, że każdy zainteresowany partycypacją w
wyprawie może wcześniej zdecydować czy jest w stanie dostosować się do
zaproponowanych reguł.
Znając
dokładnie termin, trasę, czas oraz wymagania stawiane pojazdom uczestniczącym w
wyprawie, poszczególni motocykliści mogą zdecydować, czy ich preferencje,
zdolności jednośladu oraz zaplecze finansowe pozwolą na udział w podróży. Jeżeli
trasa wycieczki biegnie po złej jakości drogach asfaltowych, jak np. w Rumunii
czy Ukrainie idealnym jednośladem do tego typu kierunków są ciężkie motocykle
enduro. W przypadku ubogiej sieci noclegowej, motocykle te z łatwością przewożą
ciężkie ładunki jak żywność, namioty, karimaty, elementy campingowe.
Jednocześnie wysokie skoki zawieszeń i dynamiczne silniki, w które wyposażone są
pojazdy tego typu zapewniają duży komfort przy stosunkowo wysokich prędkościach
na nierównych drogach.
Do podróży
po krajach o słabo rozwiniętej sieci infrastruktury motocyklowej i zaplecza
serwisowego idealnym rozwiązaniem przeniesienia napędu w jednośladzie jest
bezobsługowy wał Kardana. Niestety ciężkie motocykle enduro są stosunkowo
drogie, a zastosowanie wału dodatkowo podnosi koszty produkcji co przenosi się
na finalną cenę produktu w salonie. Dlatego też większość przedstawicieli
kategorii ciężkich motocykli enduro napędzana jest łańcuchem. Należą do nich
Aprilia ETV 1000 Caponord, Triumph Tiger czy Honda Varadero 1000. Rozważając
wybór motocykla ze względu na sposób przeniesienia napędu na tylne koło, oprócz
wspomnianych kosztów wał Kardana uchodzi za idealne rozwiązanie usprawniające
poruszanie się podczas dalekich wypraw. Z drugiej strony należy pamiętać, że
awaria takiego układu w kraju gdzie warsztaty mechaniczne są skromnie wyposażone
może definitywnie zakończyć całą podróż. Łańcuch pomimo swojego rozciągania i
potrzeby permanentnego smarowania może być wymieniony i naprawiony niemal w
garażowych warunkach. Cały niniejszy rozdział pochodzi ze strony Artura
Biedronia, tj. www.peciu.hg.pl opisującej zagadnienia rynku i turystyki
motocyklowej. Jeżeli czytasz to zdanie, to znaczy że autor nawet nie przeczytał
kopiowanej treści. Niemniej jednak awarie wałów Kardana należą do szczególnie
rzadkich. W taki napęd wyposażone są ciężkie enduro produkowane przez BMW, tj. R
1200 GS Adveture czy R 1200 GS. Nie pozostaje to jednak bez wpływu na cenę
motocykla. W 2005 r. cena BMW R 1200 GS była wyższa od Triumpha Tigera,
dysponującego silnikiem o pojemności1130 cm3
o 7200 PLN. Wybór napędu i związanego z nim ryzyka, każdy motocyklowy podróżnik
musi zatem podjąć sam.
Jeżeli
planowana podróż przebiega przez kraje, gdzie lokalne drogi tracą swą
nawierzchnię w postaci asfaltowej płaszczyzny, najlepszym wyborem są typowe
motocykle enduro. Tego typu wymagające warunki znaleźć można w krajach byłego
ZSRR: (Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Kazachstan, Turkmenistan, Uzbekistan) i
sama Rosja, Indiach, Islandii, Mongolii, Australii (wybranych częściach), w
Afryce czy na terenach Alaski. Motocykle enduro wyposażone są serynie w opony o
terenowym bieżniku. Opony te nie powinny być używane na asfalcie ze względu na
szybkie ścieranie się. Jednocześnie motocykle enduro posiadają największe skoki
zawieszeń pozwalające jazdę przez tereny pozbawione jakichkolwiek dróg a ich
niska masa ułatwia manewrowanie w ziemi, piasku lub błocie. Tego typu maszyny
najczęściej towarzyszą podróżnikom przemierzającym dziesiątki tysięcy kilometrów
podczas jednej wyprawy. Są sprawdzone, wytrzymałe a ich konstrukcja jest prosta
czyli są łatwe do naprawy. Niska masa własne pozwala na zabranie ze sobą
większego ładunku wciąż pozostawiając zapasy w układzie tłumienia zawieszenia.
Na wyprawy, w których uczestniczą te maszyny nierzadko zabiera się zapasowe
opony, olej silnikowy, klocki hamulcowe, klucze i części zamienne. Ta kategoria
ma swojego producenta – lidera, którym jest austriacki KTM. Wypracowana opinia
poprzez wielokrotne zwycięstwa w rajdach Paryż – Dakar przyciąga do salonów
KTM-a wielu podróżników planujących dalekie wyprawy. Modele KTM-a serii LC8 oraz
LC4 potrafią sprostać wyzwaniom czekającym na nie w peruwiańskich Andach czy na
Saharze[4].
Produkty innych firm, które spełniają przesłanki lekkości, prostoty konstrukcji
i nadają się do dalekiej turystyki to m.in. Yamaha XT 660, Aprilia Pegaso, Honda
Transalp czy BMW F 650 GS. Wszystkie one są napędzane łańcuchami. Ten ostatni
produkowany jest również w wersji CS, z napędem bezobsługowym paskiem zębatym.
Przeznaczeniem wersji CS są jednak drogi utwardzone.
Z kolei do motocyklowych wypraw po płaskich drogach Europy Zachodniej, Ameryki
Północnej, Japonii czy Nowej Zelandii najlepiej nadają się motocykle turystyczne
lub sportowo turystyczne. Gdy wyprawa nie jest długa a więc jednocześnie nie
wymaga zabrania ze sobą większej ilości bagażu, można z powodzeniem stosować
motocykle sportowe. Dobre drogi, bogate zaplecze usług turystycznych oraz
bliskość serwisu pozwalają stosować szybkie motocykle, które zostały stworzone z
myślą o pokonywaniu dalekich odległości w bardzo krótkim czasie. Motocykle
turystyczne zapewniają motocykliście przede wszystkim duże możliwości ładunkowe
dzięki dużej pojemności bagażników. Gładkie drogi występujące w krajach wysoko
rozwiniętych powodują, że wielkie kufry bagażowe nie są narażone na uszkodzenia.
Motocykle sportowo – turystyczne pozwalają zabrać nieco mniej bagażu, lecz
górują nad motocyklami turystycznymi w zapewnianiu komfortu i stabilności
prowadzenia przy bardzo dużych prędkościach. Elementami, które pozwalają na
precyzyjne prowadzenie pomimo wspomnianych prędkości są niskie i sztywne
zawieszenia. Motocykle tego typu są jednymi z droższych w gamie wszystkich
jednośladów, dlatego też w napędzie tylnego koła wciąż powszechnie stosuje się
łańcuchy. Wymagają one częstego smarowania lecz powodują, że produkt może zostać
wyprodukowany taniej. Przykładami takich motocykli sportowo turystycznych mogą
być Yamaha FZS Fazer, Honda CBR 1100 XX Blackbird, Suzuki GSF 1200 S Bandit czy
Kawasaki ZZ-R 1200. Producenci nie zważający na koszty produkcji, a raczej
klienci których stać na bezobsługowy napęd wybierają modele BMW, które w gamie
motocykli turystycznych i sportowo turystycznych zawsze posiadają wał napędowy.
Wały napędowe stosuje także Yamaha w modelu FJR 1300 – w 2006 r. wprowadzono jej
wersję z automatyczną skrzynią biegów, Honda w modelu Pan European czy Dauville.